بیوپسی آندومتر چیست؟

بیوپسی آندومتر چیست؟

بیوپسی آندومتر روشی ایمن و مؤثر جهت بررسی بافت دیواره رحم است. در این روش یک لوله پلاستیکی نازک به نام سوند داخل رحم قرار می گیرد و مقدار کمی از بافت رحم جدا می شود. این روش بهتر از روش قدیمی کورتاژ برای نمونه برداری است.

 

دلیل انجام بیوپسی آندومتر

برای بررسی خونریزی غیر طبیعی رحم، خونریزی بعد از یائسگی یا تشخیص سلول های سرطانی در دیواره رحم از این روش استفاده می شود. زنانی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان آندومتر مانند سرطان کولورکتال غیر پولیپوز ارثی (سندرم لینچ) قرار دارند لازم است به طور مرتب بیوپسی آندومتر انجام دهند. مدت زمان  انجام این روش کمتر از آزمایش معمول نازایی است.

 

آیا بیوپسی آندومتر دردناک است؟

قرار دادن لوله پلاستیکی در داخل رحم می تواند باعث ناراحتی و درد شود. برای کاهش درد می توانید 30 تا 60 دقیقه قبل ازبیوپسی داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کنید. بعلاوه پزشک ممکن است از داروی بی حسی استفاده کند. این عمل فقط چند دقیقه طول می کشد و اکثر زنان می توانند به خوبی درد را تحمل می کنند.

 

خطرات بیوپسی آندومتر

ممکن است به مدت چند روز دچار خونریزی واژن شوید. اگر باردار هستید نباید بیوپسی آندومتر انجام دهید. شما باید قبل از این عمل پزشک را از بارداری خود مطلع سازید زیرا نمونه برداری ممکن است عاملی برای سقط جنین باشد.

احتمال اندکی وجود دارد که زنان به عفونت رحم یا عفونت لوله های تخمدانی (فالوپ) مبتلا شوند. ممکن است کاتتر (لوله پلاستیک) در دیواره رحم سوراخ ایجاد کند. اگر 24 ساعت پس از انجام این عمل دچار تب، گرفتگی عضلانی، شکم درد و خونریزی های شدیدتر از دوران قاعدگی شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

 

 نمونه جدا شده از بافت رحم چگونه بررسی می شود

متخصص آسیب شناسی سلول های بافتی را در زیر میکروسکوپ از نظر سالم یا سرطانی بودن بررسی می کند و پزشک  مربوطه نتایج بررسی بافت را به شما اطلاع می دهد.

 

پس از بیوپسی آندومتر

  • برای کاهش ناراحتی یا درد با توصیه پزشک می توانید ایبوپروفن ، ناپروکسن یا استامینوفن مصرف کنید.
  • می توانید پس از عمل به منزل خود بازگردید مگر اینکه پزشک درمان های بیشتری را برای تکمیل روند درمانی در مطب تجویز کند.
  • خونریزی های واژینال یا لکه بینی پس از بیوپسی شایع است. اگر خونریزی شدید دارید به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکن است به احتمال کمی عفونت ایجاد شود. در صورت وجود درد در شکم یا واژن یا ترشحات بدبوی واژن به پزشک مراجعه کنید.

 

سیده طاهره میرصالحی
کارشناس زیست شناسی و کارشناس ارشد بیوشیمی

دکتر بابک قلعه باغی
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی

 

منبع

تگ (ها): بیوپسی آندومتر بیوپسی رحم سرطان رحم

آخرین مطالب