چرا برنج، نان سفید و سیب زمینی سبب بروز دیابت می شوند؟

شما چند بار در طول هفته برنج مصرف می کنید؟ پاسخ بسیاری از ایرانی ها به پرسش اینگونه خواهد بود: تقریبا هر روز!

مصرف برنج در کشور ما از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. اما آیا می دانستید که مصرف برنج سفید یکی از عوامل موثر در ابتلا به دیابت به شمار می آید؟

دیابت در کشور ما شیوع بسیار بالایی دارد. هم اکنون حدود ۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند و پیش بینی شده طی ۱۵ سال آینده تعداد مبتلایان این بیماری در کشور ما به ۹ میلیون نفر برسد.

تحقیقات نشان داده که هر کدام از وعده های برنج روزانه، احتمال ابتلا به دیابت را ۱۰ درصد بیشتر خواهد کرد.

اما برنج چگونه ما را به سوی دیابت سوق می دهد؟ پاسخ را در ادامه مطلب دنبال کنید.

به نظر میرسد که برنج با تاثیر روی عاملی به نام «شاخص قندی» سبب بروز مشکل می شود. در واقع مصرف برنج سبب افزایش ناگهانی قند خون می شود که این موضوع به تدریج، احتمال ابتلا به دیابت را زیاد خواهد کرد.

از طرف دیگر برنج سفید از نظر مواد غذایی ارزشمند و به خصوص فیبر بسیار ضعیف است. می دانیم که فیبر یکی از عوامل مهمی است که احتمال ابتلا به دیابت را کم خواهد کرد.

برنج قهوه ای دارای فیبر است و از این نظر مزیت مهمی دارد، اما مصرف آن در کشور ما رایج نیست.

ایندکس گلایسمیک چیست؟

برخی مواد غذایی می توانند قند خون را به سرعت افزایش دهند. موادی مانند قند و شکر، نان تهیه شده از آرد سفید و برنج سفید.

تهیه قند گلوکز از این مواد غذایی برای بدن انسان بسیار آسان است. در حالی که در غلات سبوس دار و سبزیجات این عمل با کندی صورت می گیرد. مصرف موادی که قند خون را به سرعت بالا می برند، به تدریج سبب می شود که بدن در کنترل قند خون دچار مشکل شود.

ایندکس گلایسمیک شاخصی است که با کمک آن می توانید مواد غذایی خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهید. در فارسی به آن اندیس گلایسمی یا شاخص قندی می گویند. این یک عدد است و در حقیقت درجه بندی مواد غذایی دارای کربوهیدرات بر اساس میزان تاثیرشان بر روی قند خون در فاصله زمانی کوتاهی پس از غذا خوردن است.

ممکن است برخی غذاها میزان کربوهیدرات یکسانی داشته، اما اندیس گلایسمی آنها متفاوت باشد. هر چه عدد کوچکتر باشد، به این معنی است که تاثیر آن ماده غذایی روی قند خون کمتر است:

- ۵۵ یا کمتر = کم (خوب)
- ۵۶ الی ۶۹ = متوسط
- ۷۰ و بالاتر = بالا (بد)

روی بسته بندی برخی مواد غذایی ایندکس گلایسمیک آنها درج شده. بنابراین به دنبال مواد غذایی با اعداد کمتر بگردید. به طور کلی مواد غذایی طبیعی موجود در طبیعت دارای اندیس گلایسمی پایینی هستند.

مشکل فقط برنج سفید نیست، مراقب دیگر سفیدها هم باشید!

carbs-brown-vs-white.jpg

برنج سفید فقط بخشی از ماجرا است. مواد مشابه دیگر شامل آرد سفید و نان هایی می شود که از این نوع آرد تهیه شده اند. پاستا و ماکارونی سفید هم ماجرای مشابهی دارند و اوضاع برای سیب زمینی هم به همین شکل خواهد بود. در تصویر بالا می توانید نوع سفید را با نوع فیبردار - سبوسدار این مواد غذایی مقایسه کنید.

با توجه به نکات گفته شده، در مصرف تمام این مواد غذایی باید محدودیت های لازم را اعمال کنید و تا جای ممکن آنها را با گزینه های دارای فیبر و سبوس جایگزین نمایید.

با نظارت: دکتر نپتون مجدزاده - متخصص بیماری های داخلی ‏
بازبینی شده در تاریخ: ۵ مهر ۹۴

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
جهت جلوگیری از ارسال های خودکار

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner