۷ راهکار ساده برای کاهش وزن: چگونه بدون تحمل سختی لاغر شویم؟

بیایید واقعیت را بپذیریم: کم کردن وزن کار ساده ای نیست. در حال حاضر راه حل کوتاه مدت و سریعی هم برای کم کردن وزن به صورت پایدار وجود ندارد. ممکن است با یک رژیم غذایی سخت گیرانه در مدت کوتاهی وزن زیادی کم کنید، اما این کاهش غالبا پایدار نبوده و وزن شما به سرعت به حالت قبل برمی گردد. ضمن اینکه کاهش وزن ناگهانی عوارض متخلفی هم به همراه خواهد داشت.

نیاز نیست که دست به یک عملیات ویژه و بزرگ بزنید. می توان با انجام برخی راهکارهای ساده و کوچک به لاغری و تناسب اندام کمک نمود. اما فراموش نکنید که این یک روند زمان بر است. باید این عادت ها را در خودتان ایجاد و آنها را در طول زمان اجرا کنید تا متوجه اثرات مطلوب آنها روی کاهش وزن و لاغر شدن تان بشوید.

ادامه مطلب را از دست ندهید.

۱- به جای کم کردن، به تنوع غذاها اضافه کنید

سعی کنید تنوع موارد خوراکی تان را افزایش دهید. شروع یک رژیم غذایی سخت گیرانه با حذف خوراکی های محبوب تان کار سختی خواهد بود و احتمالا در برابر آن مقاومت خواهید کرد. نگه داشتن چنین رژیم غذایی برای مدت طولانی برای بسیاری از افراد کار آسانی نخواهد بود. بنابراین بهترین راه حل این است که به جای حذف آنها، تلاش کنید که تنوع غذایی تان را بیشتر کنید.

در اضافه کردن به مواد غذایی سالم فکر کنید. میوه های تازه یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آیند. آنها را به صبحانه و نهارتان اضافه کنید. مصرف انواع سبزیجات را هم فراموش نکنید و آنها را نیز به انواع غذاهایتان اضافه کنید.

۲- به کلمه «ورزش» فکر نکنید

می دانیم که ورزش نقش مهمی در تناسب اندام و کاهش وزن ایفا می کند. اما واقعیت این است که برای بسیاری از افراد شنیدن کلمه «ورزش» مساوی با ایجاد احساس مقاومت ناخودآگاه است.

در ذهن بسیاری از ما ورزش کردن عملی سخت به شمار می آید و احتمالا برایتان پیش آمده که تنها چند جلسه پس از شروع یک ورزش جدید، آن را کنار گذاشته اید.

راه حل این است که به آن از زاویه ورزش نگاه نکنیم. شما باید «فعالیت بدنی» داشته باشید. اگر واقعا نمی توانید با یک کلاس ورزش منظم کنار بیایید، از فعالیت های بدنی جایگزین دیگر استفاده کنید. می توانید برای خرید از دوچرخه استفاده کنید، اتومبیل تان را خودتان بشویید، با دوستانتان فوتبال بازی کنید و هر نوع فعالیت بدنی دیگر که شما را به تحرک وا می دارد.

۳- پیاده روی کنید

وقتی هوا خوب است فرصت پیاده روی را از دست ندهید. این یکی از بهترین روش ها برای تناسب اندام و داشتن بدنی سالم به حساب می آید. شاید باورتان نشود اما حتی ۵ دقیقه راه رفتن هم ارزشمند است.

برای پیاده روی نیاز به برنامه ریزی ندارید. می توانید از این ایده ها برای بیشتر راه رفتن استفاده کنید:

- اتومبیل تان را کمی دورتر از مقصد پارک کنید تا چند دقیقه پیاده روی کنید.
- در صورت امکان پیاده به مدرسه یا محل کار بروید.
- جلسات کاری را هنگام قدم زدن برگزار کنید. با این کار به افزایش بهره‌وری خودتان هم کمک کرده اید.
- یک ایستگاه زودتر از اتوبوس پیاده شوید.
- هر جا که فرصت پیش می آید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.
- در برنامه های پیاده روی جمعی آخر هفته شهرتان شرکت کنید.

کافی است دو بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید و برخی از نکات بالا را هم انجام دهید تا جمع فعالیت بدنی روزانه شما به ۳۰ دقیقه برسد که عدد خوبی به حساب می آید.

۴- کم کردن کالری غذاهایی که دوست دارید

شما عاشق پیتزا هستید. اما پنیر روی آن یکی از عوامل اصلی اضافه وزن به حساب می آید. کافی است برای تهیه پیتزا از پنیر کم چرب استفاده کنید. طعم نهایی پیتزا تفاوت چندانی نخواهد کرد و همچنان غذای مورد علاقه تان را هم می خورید.

بسیاری از افرادی که رژیم غذایی را شروع می کنند، دوست ندارند با غذاهای محبوب شان خداحافظی کنند. در این صورت تلاش کنید کالری موجود در آنها را کم کنید. با استفاده از مواد کم چرب، استفاده کمتر از افزودنی ها و سس ها می توانید به هدف تان برسید.

اضافه کردن فیبر هم می تواند به کاهش کالری غذاها کمک کند. برای مثال در تهیه خمیر پیتزا از آرد سبوس دار استفاده کنید.

نوشیدنی های مورد علاقه هم وضعیت مشابهی دارند. اگر نمی توانید از آنها دست بکشید، آنها را با نوشیدنی های کم کالری مخلوط کنید. هرچند هیچ چیز جای آب را نمی گیرد.

۵- مصرف آب واقعا کمک کننده است

قبلا در ایران ام دی در مورد مزیت نوشیدن آب پیش از غذا صحبت کرده ایم. کمی پیش از خوردن غذا آب بنوشید تا به کاهش اشتهای شما کمک کند و غذای کمتری بخورید. یکی از افرادی که از این روش استفاده می کند می گفت: نوشیدن آب پیش از صرف غذا به من کمک می کند تا آرام تر غذا بخورم و از آن لذت بیشتری ببرم. چرا که دیگر آنقدر گرسنه نیستم که بخواهم همه چیز را به سرعت ببلعم!

برخی افراد به خوردن دایم اسنک ها (مانند چیپس و پفک) عادت دارند. برای چنین افرادی می توان از یک نوشیدنی بدون کالری استفاده کرد. با نوشیدن آن سرگرم می شوید و دیگر سراغ مصرف اسنک های پرکالری نخواهید رفت.

۶- غذایتان را با دیگران تقسیم کنید

رستوران ها روز به روز وعده های غذایی بزرگتری سرو می کنند. در مورد این مشکل هم قبلا در ایران ام دی به طور مفصل صحبت کرده ایم. ( نکته کلیدی در کاهش وزن: کوچک کردن بشقاب و لیوان )

یک راهکار خوب این است که غذای سفارش داده شده را با دوست یا همسرتان شریک شوید. حتی در سفارش سالاد، دسر و نوشیدنی هم به شراکت فکر کنید. با این کار هم کالری کمتری دریافت می کنید و هم هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

۷- هر روز در ساعات مشخصی غذا بخورید

شاید همیشه نتوان چنین برنامه ای را اجرا نمود. اما عادت کردن به صرف غذا در ساعات مشخص کمک بزرگی برای کنترل وزن خواهد بود. این موضوع شامل صرف هر نوع میان وعده نیز می شود. در این صورت ذهن تان مدام به دنبال غذا خوردن نخواهد بود و می داند که ساعات مشخصی برای صرف غذا مشخص شده است.

و یک چیز دیگر: مصرف دارو بدون مشورت با پزشک ممنوع

اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات شایع در سراسر جهان به حساب می آید. این به معنی وجود یک بازار بزرگ برای افرادی است که قصد سودجویی و کسب درآمد از راه های نادرست دارند.

مکمل ها و داروهای زیادی در بازار و کانال های ماهواره ای تبلیغ می شوند که همگی ادعای کاهش وزن و لاغری دارند. ممکن است با مصرف برخی از آنها وزن شما کاهش پیدا کند. اما ممکن است دچار عواقب جبران ناپذیری بشوید. در بسیاری از داروهای غیرمجاز (که معمولا در تبلیغات دارای برخی مجوزهای جعلی خوانده می شوند) از موادی استفاده شده که عوارض جانبی بسیاری خطرناکی برای استفاده کننده به همراه دارند. برخی از این عوارض در کوتاه مدت دیده می شوند و اثرات برخی دیگر مدت ها بعد، و حتی گاهی سال ها بعد مشاهده خواهد شد.

بنابراین از مصرف داروهای مرتبط با لاغری بدون مشورت با پزشک خودداری کنید و این موضوع را جدی بگیرید.

دکتر علی کارآموز - MD
بازبینی شده: ۱ مهر ۹۴

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
جهت جلوگیری از ارسال های خودکار

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner