همه چیز درباره سردردهای تنشی: از علایم تا پیشگیری و درمان

اگر مشغول مطالعه این مطلب هستید، به این معنی است که خودتان یا یکی از نزدیکانتان با مشکل سردرد دست و پنجه نرم می کند. اما همه سردردها مانند هم نیستند و درمان های آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. بنابراین نخستین گام شما این خواهد بود که از نوع سردردتان مطلع شوید.

قبلا در ایران ام دی به طور خلاصه با


انواع سردردهای رایج

در یک تصویر آشنا شده اید و احتمالا آنجا دانسته اید که «سردرد تنشی» شایع ترین نوع سردرد به حساب می آید.

علایم این سردرد شامل دردی ناراحت کننده و دو طرفه است که با شدتی کم یا متوسط مانند حلقه ای دور سر را فشار می دهد. درد آن مزمن بوده، به تدریج آغاز شده و شدت آن نیز کم و زیاد می شود.

ممکن است این سردرد را برای چند ساعت تجربه کنید و پایان یابد و یا درد آن تا چندین روز شما را رها نکند. اگر می خواهید همه چیز را در مورد این سردرد شایع بدانید ادامه مطلب را از دست ندهید.

گاهی اوقات سردرد تنشی با سردرد میگرنی اشتباه گرفته می شود. اما راه برای افتراق این دو از یکدیگر، نبود این علایم در سردرد تنشی است: حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، صدا و بو و همچنین بدتر شدن با حرکت کردن. وجود این علایم نشان دهنده سردرد میگرنی است و معمولا در سردرد تنشی وجود ندارند.

البته در بعضی افراد که هر دو نوع سردرد را تجربه می کنند، افتراق این دو کمی مشکل تر خواهد بود. منظور ما افرادی است که مبتلا به میگرن هستند و یا در اعضای خانواده سابقه سردردهای میگرنی دارند.

انواع سردرد تنشی:

این سردرد را به دو گروه کلی تقسیم می کنند: گروه اول اپیزودیک نام دارد. در این نوع هر سردرد بین نیم ساعت تا یک هفته طول می کشد. اما آنها را کمتر از ۱۵ روز در ماه تجربه می کنید.

اما اگر سردردهای تنشی را بیشتر از ۱۵ روز در ماه تجربه می کنید به گروه دوم آن یعنی به نوع مزمن مبتلا هستید.

tension-type_headache.jpg

علت سردرد تنشی:

هنوز علت این نوع سردرد به طول کامل شناخته نشده است. یک نظریه می گوید که عدم توانایی مغز در تنظیم مکانیسم درد سبب ایجاد این سردرد می شود. در کنار آن احتمال انتقال ژنتیکی این مشکل طی نسل های مختلف وجود دارد. اما هنوز به اثبات قطعی نرسیده است.

قبلا گفته می شد که انقباض های عضلانی سبب بروز این سردرد است و به همین خاطر نام این سردرد را تنشی گذاشته بودند. اما بررسی ها نشان داده که انقباض های عضلانی نقشی در ایجاد این نوع سردرد ندارد.

در عین حال می دانیم که استرس مهم ترین علت بروز این سردرد است.

چه کسانی بیشتر مبتلا می شوند؟

این نوع سردرد در خانم بیشتر است. در واقع ۹۰ درصد زن ها و ۷۰ درصد آقایان حداقل یک بار در طول زندگی سردرد تنشی را تجربه می کنند. در کنار آن با رسیدن به میانه های زندگی میزان سردرد نیز افزایش می یابد. بیشترین میزان وقوع سردرد تنشی در دهه چهارم زندگی است. هرچند در تمام دوران زندگی می توان آن را تجربه کرد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سردرد تنشی سبب وقفه در کار و زندگی عادی شما می شود، باید برای کنترل آن دارو مصرف کنید و به پزشک مراجعه نمایید. حتی اگر سابقه سردردهای قبلی دارید اما احساس می کنید که نوع آن تغییر کرده، باید به پزشک مراجعه کنید. سردرد ها ممکن است علامت برخی بیماری های بسیار جدی و خطرناک مانند تومور مغزی یا پارگی در عروق مغزی باشند.

ثبت خاطرات سردرد!

ابتدا به پزشک خانواده تان مراجعه کنید. در صورت نیاز او شما را به پزشک متخصص مغز و اعصاب ارجاع خواهد داد. اما بهتر است پیش از مراجعه به پزشک، اطلاعاتی در مورد سردردتان ثبت و یادداشت کنید تا سریعتر و بهتر به نتیجه برسید.

هر گونه علایم و نشانه ای را یادداشت کنید. چیزهایی مانند تغییرات اخیر زندگی، داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید. مدت زمان سردردها، چه روزهایی بیشتر رخ می دهند و آیا ارتباطی با استرس یا گرسنگی دارند؟ شدت درد چقدر است؟ بین ۱ تا ۱۰ به آن امتیاز دهید (۱۰ بیشترین درد ممکن است)، چه عواملی سبب شروع سردردتان می شود؟ آیا پیش از شروع سردرد احساسات خاصی را تجربه می کنید؟

نوشتن این گونه اطلاعات و مطرح کردن آنها با پزشک کمک می کند که سریع تر علت و نوع سردرد شما مشخص شود. برخی افراد روز و ساعت سردردهایشان را هم روی تقویم ثبت می کنند و گاهی اوقات معلوم می شود که سردردهایشان از الگوی خاصی پیروی می کند.

چه زمانی باید به خاطر سردرد به صورت اورژانس به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وجود هر کدام از این علایم باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

– سردرد ناگهانی و بسیار شدید

– سردرد همراه با تب، سفتی گردن، احساس گیجی، تشنج، دوبینی، ضعف در اندام ها، گزگز و بی حسی و یا اختلال در تکلم.

– سردردی که به دنبال ضربه به سر ایجاد می شود. خصوصا اگر سردرد بدتر شود

داروها:

بعضی افراد مبتلا به سردرد تنشی ترجیح می دهند خودشان سردرد خودشان را درمان کنند. اما این روش درستی نیست و مصرف بیش از حد مسکن ها در عمل خودش سبب ایجاد سردردهای واکنشی خواهد شد.

به طور کلی داروهای مختلفی برای سردردها تنشی در دسترس هستند که برخی از آنها بدون تجویز پزشک نیز ارایه می شوند:


مسکن ها:

معمولا خط اول درمان هستند. داروهایی مانند آسپرین، بروفن (ژلوفن، ادویل و…) و ناپروکسن.


داروهای ترکیبی:

ترکیب آسپیرین یا استامینوفین و یا هر دو همراه با کافئین یا یک ماده آرامبخش که در یک قرص مخلوط شده اند. معمولا داروهای ترکیبی نسبت به داروهای تک ماده ای موثرتر هستند.


تریپتان ها و مخدرها:

برای کسانی که هر دو نوع سردرد میگرنی و تنشی را دارند، داروهای گروه تریپتان (مانند سوماتریپتان) تاثیرگذار خواهد بود. گروه دارویی مخدرهای به خاطر عوارض جانبی و احتمال وابستگی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

داروهای پیشگیری کننده:

اگر سردرد شما مزمن است و روزهای زیادی شما را گرفتار می کند، ممکن است پزشک تان برای شما داروهایی تجویز کند تا شدت سردردها و تعداد حملات آنها را کم کند. داروهای پیشگیری کننده به این شرح اند:


ضد افسردگی های سه حلقه ای:

شامل داروهایی مانند آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین. اینها بیشتر از دیگر داروها برای پیشگیری از سردردهای تنشی مورد استفاده قرار میگیرند. عوارض جانبی شایع آنها شامل افزایش وزن، احساس خواب آلودگی و خشکی دهان است.


دیگر ضد افسردگی ها:

شواهدی وجود دارد که می توان از برخی داروهای ضد افسردگی دیگر هم برای پیشگیری از سردردهای تنشی استفاده نمود.


داروهای ضد تشنج و شل کننده عضلانی:

داروهای دیگر پیشگیری کنند شامل ضد تشنج ها هستند (مانند توپیرامات) و برخی شل کننده های عضلانی.

توجه کنید که برای مشاهده اثر داروهای پیشگیری کننده باید آنها را چند هفته مصرف کنید. ضمن اینکه مصرف بیش از حد مسکن ها ممکن است روی داروهای پیشگیری کننده اثر منفی بگذارد.

تغییر در سبک زندگی:

تغییر در سبک زندگی تاثیر زیادی در کاهش سردردها خواهد گذاشت. توصیه می کنیم آنها را امتحان کنید:


استرس را کنترل کنید:

اگر به اندازه کافی استراحت کنید و میزان استرس طول روز را کنترل نمایید تاثیر زیادی در بهبود خود خواهید گذاشت. اگر در شرایط استرس زا قرار گرفتید، سعی کنید خودتان را کنترل کنید یا کنار بکشید.


کمک گرفتن از سرما یا گرما:

برای بی حس کردن عضلات، از هر کدام که ترجیح می دهید استفاده کنید. یک دوش آب گرم طولانی یا گذاشتن کیسه یخ روی محل درد. اینها همه کمک کننده هستند. می توانید از حوله داغ یا کمپرس آب گرم استفاده کنید. هنگام استفاده از سرما و گرما مراقب باشید که یخ و یا مواد داغ مستقیما با پوست تان تماس پیدا نکند و به آن آسیب نزند.


وضعیت مناسب بدن:

گاهی اوقات نشستن یا ایستادن در وضعیت نامناسب عامل ایجاد سردرد تنشی است. هنگام ایستادن شانه های خودتان را عقب نگه دارید و هنگام نشستن مراقب باشید که سرتان به جلو خم نشود.

طب مکمل برای سردرد تنشی:

استفاده از طب سوزنی ممکن است به کاهش سردردهای شما کمک کند. علاوه بر این ماساژ می تواند به کاهش استرس و انقباض عضلات کمک نموده و نشان داده که در برخی افراد به کاهش سردرد کمک می کند. خصوصا اگر در اطراف شانه ها و پشت گردن انجام شود. تنفس عمیق و برخی تمرین های آرامش بخش نیز به کاهش درد کمک خواهند کرد.

تلگرام ایران ام‌دی

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner