ویتامین های مورد نیاز در دوران پیش از بارداری

در ایران ام دی قبلا با

ویتامین ها و منابع غذایی تامین کننده آنها

آشنا شده اید،
اما اگر می خواهید خودتان را برای بارداری و تولد فرزند آینده تان آماده کنید، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. در این صورت بدن شما به مقادیر نسبتا متفاوتی از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز خواهد داشت که باید آنها را با دقت تامین کنید.

مصرف مواد معدنی و ویتامین های ضروری پیش از اقدام به بارداری سبب می شود که از ایجاد نقایص جنینی ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی پیشگیری کنید.

بنابراین ادامه مطلب را از دست ندهید.

مهم ترین ها: اسید فولیک، آهن و کلسیم

اسید فولیک از ایجاد نقص هنگام تشکیل لوله عصبی جلوگیری می کند. نقص لوله عصبی جنین طی ۲۸ روز اول بعد از لقاح ایجاد می شود و روی تشکیل مغز و نخاع تاثیر گذار خواهد بود. بسیاری از خانم ها طی این روزها از بارداری خود مطلع نیستند و در واقع نیمی از بارداری ها بدون برنامه ریزی قبلی رخ می دهد.

بنابراین توصیه می شود که تمام زنان با احتمال بارداری، روزانه ۴۰۰ میکرو گرم مکمل اسید فولیک مصرف کنند. ضمنا مصرف مکمل اسید فولیک باید تا هفته دوازدهم بارداری هم ادامه داشته باشد.

زنانی که دارای سابقه تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله عصبی هستند باید مقادیر بالاتری از اسیدفولیک دریافت نمایند. در این موارد با پزشک مشورت نمایید.

مصرف کلسیم نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که باردار می شوید، نوزاد از کلسیم استخوان های شما برای تشکیل استخوان هایش برداشت می کند و اگر به اندازه کافی کلسیم دریافت نکنید، از تراکم استخوانی شما کم خواهد شد.

آهن به حمل اکسیژن در خون مادر و نوزاد کمک می کند. بنابراین باید به اندازه کافی در بدن موجود باشد. احتمالا این موضوع را شنیده اید که کم خونی فقر آهن تا چه حد در کشور ما شایع است.

در کنار اینها مصرف ید برای عملکرد غده تیرویید در بدن زن هنگام بارداری لازم است. کمبود ید سبب تاخیر رشد جنین می شود و بدتر اینکه سبب عقب ماندگی های شدید ذهنی و کری می شود. کمبود شدید ید همچنین سبب سقط جنین یا تولد کودک مرده می شود.

برخی از مواد غذایی دارای ید که در دسترس هم هستند به این شرح اند: شیر، ماست، میگو، گوشت، تخم مرغ و البته نمک ید دار.

دیگر ویتامین ها و مقادیر لازم آنها:

در صورت آمادگی برای بارداری باید ویتامین ها و مواد معدنی را با این مقادیر به صورت روزانه مصرف کنید. اگر می خواهید از مکمل های موجود در بازار استفاده کنید، لازم است بدانید که انواعی از آنها مخصوص مراقبت های پیش از بارداری وجود دارد که معمولا با برچسب Prenatal مشخص شده اند و مقادیر ویتامین های موجود آنها برای همین دوران تنظیم شده.

– اسیدفولیک ۴۰۰ میکروگرم

– ویتامین D: معادل ۴۰۰IU

– کلسیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم

– ویتامین C: معادل ۷۰ میلی گرم

– تیامین ۳ میلی گرم

– ریبوفلاوین ۲ میلی گرم

– نیاسین ۲۰ میلی گرم

– ویتامین B12: معادل ۶ میکروگرم

– ویتامین E: معادل ۱۰ میلی گرم

– روی: ۱۵ میلی گرم

– آهن: ۱۷ میلی گرم

– ید: ۱۵۰ میکروگرم

البته ممکن است پزشک شما با توجه به شرایط تان نسخه متفاوتی برایتان تجویز نموده و مقادیر برخی از آنها را تغییر دهد.

هنگامی که باردار شوید، ممکن است برخی از ویتامین ها سبب ایجاد حالت تهوع بشوند. البته این موضوع در همه خانم ها رخ نمی دهد. اما در صورت بروز این حالت با پزشک تان مشورت کنید تا در صورت لزوم در میزان مکمل های دریافتی شما تغییرات لازم داده شود.

ضمنا فراموش نکنید که همانقدر که ویتامین ها مهم هستند، مصرف بیش از حد آنها می تواند خطرناک باشد. برای اطلاعات بیشتر این مطلب ایران ام دی را مطالعه نمایید:


لزوم توجه به مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی

تلگرام ایران ام‌دی

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner