نتیجه تحقیق جدید کاهش وزن: رژیم غذایی کم چرب موثرتر از رژیم غذایی کم کربوهیدرات

ممکن است شنیده باشید که رژیم غذایی کم کربوهیدرات (مانند نان، ماکارونی و سیب زمینی) سبب لاغری و کم شدن چربی دور شکم خواهد شد. این ایده بر اساس تفکری بود که مصرف کمتر کربوهیدرات ها سبب کاهش ترشح هورمون انسولین می شود که در نتیجه سبب کاهش ذخیره چربی ها خواهد شد. بنابراین یک روش موثر برای کاهش چربی دور شکم به حساب می آمد.

اما حالا انتشار نتایج یک تحقیق، این تئوری را زیر سئوال برده است.

محققان سازمان ملی بهداشت آمریکا ۱۹ انسان شامل ۹ زن و ۱۰ مرد را مورد بررسی دقیق شبانه روزی قرار داده اند.

این افراد همگی اضافه وزن داشته و طی دوره آزمایش ۱۱ روزه در مرکز تحقیقات زندگی کرده و تنها از مواد غذایی که به آنها داده شده تغذیه نموده اند.

علاوه بر این در طی ساعاتی از شبانه روز آنها در اتاق های مخصوصی به سر برده اند که تمام اکسیژه تنفسی و همچنین میزان دفعیات بدن شان به طور دقیق ثبت و آزمایش می شده است.

بررسی دقیق گازها و مایعات دفعی از بدن انسان به محققان اجازه می دهد که بدانند هر کدام از افراد به طور دقیق در طول روز چند کالری سوزانده و منبع این کالری ها از چه موادی بوده است: کربوهیدرات، چربی ها یا پروتئین؟

در بخش اول مطالعه افراد غذایی می خوردند که شامل ۵۰ درصد کربوهیدرات، ۳۵ درصد چربی و ۱۵ درصد پروتئین بود. حجم غذایی که افراد دریافت می کردند به اندازه ای بود که وزن شان را ثابت نگه داشته و حتی کمی بیشتر از میزان مورد نیاز بدن شان باشد.

در بخش دوم مطالعه و برای ۶ روز آنها ۳۰ درصد از کالری این غذا کم کردند. اما تمام این کالری از قسمت کربوهیدراتی غذا حذف شده بود و بخش چربی و پروتئینی دست نخورده بود.

سپس تغییرات بدنی افراد مورد کنترل و ثبت دقیق قرار گرفت و به آنها چند هفته فرصت داده شد و مجددا بخش سوم تحقیق انجام شد.

در بخش سوم تحقیق باز هم ۳۰ درصد از کالری غذا کم شد. اما این بار کالری غذا از بخش چربی ها کم شده بود و میزان کالری موجود در کربوهیدرات ها و پروتئین ها ثابت مانده بود.

نتایج به دست آمده برای محققان شگفت انگیز بود. مصرف غذای کم چرب بیشتر از غذای کم کربوهیدرات سبب کاهش میزان چربی های بدن شده بود. اما از طرف دیگر کاهش چربی ها سبب کم شدن سرعت متابولیسم بدن نشده بود در حالی که کاهش کربوهیدرات این کار را کرده بود.

اما این تحقیق چه نتیجه عملی برای کسانی خواهد داشت که می خواهند وزن شان را کاهش دهند؟

متخصصان می گوینده که این تحقیق نشان می دهد که کاهش کالری دریافتی در هر صورت سبب کاهش چربی ها شده است. اما نشان داده که در صورت مصرف غذاهای کم چرب، میزان از دست دادن چربی بیشتر خواهد بود.

اما از طرف دیگر بهترین رژیم غذایی رژیمی است که بتوانید آن را در طولانی مدت رعایت کنید.

دکتر سوزان روبرت استاد دانشگاه تافت آمریکا می گوید نتیجه این تحقیق بسیاری از رژیم های لاغری موجود که بر اساس کاهش کربوهیدرات بنا شده اند را خنثی می کند. اما هنوز برای نتیجه گیری نهایی زود است. چرا که عوارض طولانی مدت فعلا مشخص نیست.

دکتر جب از دانشگاه آکسفورد می گوید تمام رژیم های غذایی که بر اساس کاهش کالری دریافتی هستند، سبب کاهش وزن و چربی بدن شما خواهند شد. فقط باید رژیمی را پیدا کنید که قادر به رعایت دقیق آن بوده و بتوانید آن را در دراز مدت رعایت کنید تا اثرش را مشاهده نمایید.

تلگرام ایران ام‌دی

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner