لزوم توجه به مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی

قبلا در ایران ام دی از ویتامین ها و منابع غذایی تامین کننده آنها صحبت کرده ایم. اما این روزها موضوع مصرف ویتامین ها و مواد معدنی به بحثی داغ تبدیل شده و مکمل های گوناگونی هم در داروخانه ها به فروش می رسند.

می دانیم که کمبود ویتامین و مواد معدنی مشکلات جدی برای بدن ایجاد می کند و به همین خاطر باید آنها را به اندازه کافی دریافت کنیم اما از طرف دیگر مصرف بیش از حد مجاز آنها نیز مشکلات دیگری به همراه خواهد شد. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید ادامه مطلب را از دست ندهید.

همانطور که قبلا گفتیم ، ویتامین ها به دو گروه عمده ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی دسته بندی می شوند. گروه محلول در آب برای مدت زیادی در بدن باقی نمی مانند و بنابراین باید آنها را به طور دایم مصرف کنیم. اما بدن قادر به ذخیره سازی گروه محلول در چربی است.

از طرف دیگر باید بدانید که مصرف بیش از حد هر کدام از ویتامین ها و مواد معدنی همراه با عواض مخصوص خودش است.

برای مثال مصرف بیش از حد ویتامین C سبب بروز حالت تهوع، اسهال و دل درد می شود و مصرف زیاد ماده معدنی سلنیوم سبب ریزش مو، احساس خستگی، درد شکم و آسیب خفیف به سلول های عصبی خواهد شد.

برخی از مواد غذایی را با ویتامین ها غنی سازی کرده اند و هنگام مصرف باید مراقب این موضوع باشید. برای مثال اگر برای صبحانه از غلات صبحانه از نوع غنی شده با ویتامین استفاده می کنید، (برای مثال کورن فلکس غنی شده) و در طول روز نوشابه انرژی زا می نوشید (که آن هم با انواع ویتامین ها غنی سازی شده) و برای ناهار پاستایی مصرف می کنید که آن را هم با ویتامین غنی سازی کرده اند و عادت دارید که روزانه یک قرص مکمل ویتامینی هم میل کنید، به راحتی از میزان مصرف مجاز تجاوز کرده اید.

با این کار شما دچار مسمومیت با ویتامین یا مواد معدنی خواهید شد. چرا که میزان مصرف بیشتر از حد تحمل و توانایی دفع بدن تان بوده است.

میزان ویتامین ها و مواد معدنی در مکمل ها را کنترل کنید

با مصرف خوراکی های معمولی نمی توان دچار مسمومیت ویتامینی شد. مقادیر ویتامین ها و مواد معدنی در مواد غذایی آنقدر زیاد نیست که با مصرف شان دچار مشکل بشویم.

بنابراین در اکثر موارد نباید در مورد مصرف غذا، میوه و سبزیجات رایج نگرانی داشته باشید. اما هنگام مصرف مکمل های ویتامینی و دیگر خوراکی های غنی شده با ویتامین با دقت عمل کنید.

البته اگر یک مکمل مولتی ویتامین ساده مصرف می کنید، نباید نگران مصرف بیش از حد باشید، بیشتر مکمل های مولتی ویتامینی موجود در بازار به گونه ای تنظیم شده اند که حتی با مصرف موازی برخی مواد غذایی غنی شده هم مشکل مصرف اضافه پیدا نخواهید کرد.

اما به این نکته توجه کنید که برای هر ویتامین و ماده معدنی یک میزان مصرف مجاز روزانه مشخص شده و دلیلی ندارد که مصرف شما از این میزان تجاوز کند.

علایم ناآشکار مصرف زیاد ویتامین ها

در واقع ماجرا به این شکل است که بدن انسان مصرف بیش از میزان مجاز روزانه را به خوبی مدیریت می کند و شما هیچ علامتی را مشاهده نخواهید کرد. مگر اینکه مصرف تان بسیار بیشتر از حد مجاز باشد و در آن صورت علایم مسمومیت بروز خواهد کرد.

محققان هنوز نمی دانند که اگر روزانه کمی بیش از حد مجاز مصرف ویتامین داشته باشیم با چه عوارض بلند مدتی مواجه خواهیم شد. بنابراین توصیه می کنند مصرف را به مقادیر توصیه شده محدود کنیم.

کنترل دقیق میزان مصرف سه ماده

در مصرف این سه ماده باید دقت کنید: ویتامین D، کلسیم و اسید فولیک. هر سه آنها بسیار مهم هستند و باید آنها را در مقادیر کافی دریافت نمود. اما از طرف دیگر باید مراقب مصرف اضافه شان نیز بود.

حداکثر میزان مجاز مصرف روزانه برای ویتامین D معادل 4000 واحد بین المللی (IU) است. افراد بزرگسالی که به طور دایم بیشتر از این میزان مصرف می کنند، می توانند دچار مشکلات قلبی جدی بشوند.

کمبود اسید فولیک خصوصا در زنان باردار سبب بروز مشکلات جدی در جنین می شود و مصرف آن سبب کاهش نقایص مادرزادی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد می شود. بنابراین مصرف آن به اندازه کافی اهمیت زیادی دارد. اما مصرف بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم آن در روز می تواند سبب مخفی شدن علایم کمبود ویتامین B12 بشود که خود سبب آسیب جدی به سلول های عصبی خواهد شد.

در نهایت تاکید می کنیم که مصرف ویتامین ها و مواد معدنی به اندازه کافی اهمیت زیادی دارد. بسته به رژیم غذایی و محل زندگی شاید نیاز به دریافت برخی مکمل ها داشته باشید. اما از طرف دیگر باید بدانید که مصرف هر کدام از ویتامین ها و مواد معدنی نیز اندازه مجازی دارد و باید تحت کنترل و با دقت صورت بگیرد تا دچار عوارض ناشی از مصرف بیش از حد آنها نشوید.

دیدگاه‌ها

ممنون نکات خوبی یاد گرفتم

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
جهت جلوگیری از ارسال های خودکار

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner