لزوم توجه به مصرف «ید» به اندازه کافی

احتمالا در درس شیمی و در جدول تناوبی با عنصر «ید» آشنا شده اید. اما این ماده در بدن انسان نیز نقش حیاتی ایفا می کند. ید یک ماده مغذی مورد نیاز برای زندگی انسان است که باید به طور روزانه مصرف شود.

حیاتی ترین نقش ید شرکت در ساختمان هورمون های تیروئید می باشد. هورمون های تیروئید در رشد و تکامل جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز نقش دارند.

میزان احتیاج روزانه بدن به ید بین ۱۵۰ تا ۱۲۰ میکروگرم است که ۷۵ میکروگرم آن را تیروئید برای ساخت هورمونهای خود مصرف می‌کند. به نظر ناچیز می آید اما متاسفانه همین میزان بسیار کم نیز در رژیم غذایی بسیاری از افراد وجود ندارد و آنها از کمبود ید رنج می برند.

ادامه مطلب را از دست ندهید.

عوارض کمبود ید

• در دوره حاملگی و زمان جنینی: سبب سقط جنین و مرده‌زایی، ناقص الخلقه متولد شدن، کند ذهنی، اختلالات حرکتی و روانی، لالی و کری نوزاد می‌شود.

• در کودکی: اختلال جسمی و روانی پدید می‌آورد و سبب کندذهنی و رشد نکردن بدن می‌گردد.

• در بلوغ: ایجاد گواتر و کم‌کاری تیروئید نموده و اختـلال در تـکامل مغزی را بوجود می‌آورد.

• در بزرگسالان: موجب ضعف عمومی، کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش وزن، خواب آلودگی و اختلالات عصبی می‌شود.

نکات مهم در مورد دریافت ید کافی:

– در حال حاضر نمک های ید دار به عنوان منبع اصلی تامین ید بدن به حساب می آیند.

– تحقیقات نشان داده که بسیاری از نمک های فروخته شده در بازار دارای ید کافی نیستند.

– افرادی که نمک کم مصرف می کنند، در خطر کمبود ید خواهند بود. ضمنا نمکی که هنگام پخت و پز به غذا اضافه می شود تا ۶۴ درصد ید خودش را از دست می دهد. بنابراین بیشترین منبع ید دریافتی از نمکی است که هنگام غذا خوردن به غذا اضافه می کنیم.

– نمک دریایی و دیگر نمک های مشابه تقریبا فاقد ید هستند.

– میزان ید موجود در غذاهایی گیاهی کمتر از میزان ید موجود در غذاهای حیوانی است.

– ید از طریق عرق بدن دفع می شود. کسانی که به طور مرتب ورزش می کنند باید به مصرف بیشتر ید توجه کنند.

تلگرام ایران ام‌دی

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner