تاثیر آب‌ میوه‌ها و دمنوش‌های میوه‌ای بر فرسایش دندان‌ها

از مدت‌ها قبل می‌دانستیم خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی برای دندان‌ها مضر هستند. حالا نتایج یک تحقیق جدید نشان داده‌ که نوشیدنی‌های اسیدی مانند دمنوش‌های میوه‌ای و آب طعم‌دار، بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد باعث فرسایش دندان‌ها شده و به مینای آن‌ها آسیب می‌رسانند.

پژوهشگران دریافته‌‌اند که نوشیدن این مواد بین وعده‌های غذایی و باقی‌ماندن طعم‌شان در دهان برای مدت طولانی می‌تواند ریسک خوردگی دندان‌ها را یازده برابر کند.

این پژوهش در مجله بریتیش دنتال، رژیم غذایی ۳۰۰ نفر با خوردگی شدید دندان را بررسی کرده‌ و نشان داده در کسانی که میان‌وعده‌ی بیشتری مصرف می‌کنند، مشکل بیشتر روی می‌دهد. ضمن اینکه نوشیدن آرام و مداوم یا نگه‌داشتن نوشیدنی در دهان پیش از بلع، ریسک خوردگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

دکتر سائور ایزوتول، سرپرست تیم تالیف از کالج دندان‌پزشکی کینگ لندن می‌گوید: «اگر چیزی را برای دوره زمانی طولانی و بیش از ۵ دقیقه بنوشید، یا با جسمی در دهان خود بازی کنید، و یا میوه‌ای را برای چند دقیقه گاز بزنید طوری‌که زمانی بیشتر برای خوردن تمام میوه صرف کنید، به دندان‌های خود آسیب جدی می‌زنید.»

«اگر می‌خواهید یک سیب را به عنوان میان وعده‌ی پس از نهار میل کنید، سعی کنید خوراکی اسیدی دیگری بعد از آن در عصر نخورید. ضمن اینکه نباید در مصرف دمنوش‌های میوه‌ای زیاده‌روی کنید.»

«کافی است در رژیم غذایی خود تعادل را رعایت کنید.»

محققان دریافته‌اند کسانی که دو بار در روز میان وعده‌‌هایی مانند شربت آب‌لیمو یا دمنوش‌های داغ میوه‌ای مصرف می‌کنند، ۱۱ برابر بیشتر از دیگران در معرض خوردگی دندانِ متوسط تا شدید هستند. اما زمانی‌که نوشیدنی همراه با وعده‌ی غذایی مصرف شود، این خطر به نصف کاهش می‌یابد.

مشخص شده که نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های بدون شکر هم به اندازه انواع شیرین شده مخربند. ضمن اینکه محصولات حاوی سرکه و ترشیجات هم باعث خوردگی دندان می‌شوند.

کدام نوشیدنی‌ها اسیدی هستند؟

  • دمنوش‌های میوه‌ای
  • آب طعم‌دار
  • آب‌ میوه‌ها
  • نوشابه‌های رژیمی
  • نوشیدنی با شکرافزوده
  • الکل

کدام نوشیدنی‌ها اسیدی نیستند؟

  • آب
  • چای
  • قهوه
  • شیر
  • آب گازدار

راس لادوا، مدیر کمیته بهداشت و علم انجمن دندانپزشکی بریتانیا، درباره‌ی نوشیدنی‌های اسیدی می‌گوید: “مصرف آن‌ها همراه با وعده غذایی به کم کردن آسیب کمک می‌کند، زیرا جویدن غذا تولید بزاق را افزایش می‌دهد که یک قلیاست و مانند یک بافر، نوشیدنی‌ها و غذاها‌ی اسیدی را رقیق می‌کند.”

با کم کردن تعداد وعده‌های غذایی و محدود کرد نوشیدنی‌ها به وعده‌ی غذایی، میتوان خطر را کم کرد. ضمنا استفاده از نی می‌تواند از تماس اسید نوشیدنی با دندان جلوگیری کند.

آقای لادوا همچنین افزود: اضافه کردن آب، نوشیدنی‌های مغذی مانند شیر و مصرف غذاهای خنثی کننده مانند پنیر بعد از غذا یا نوشیدنی‌های اسیدی ایده‌ی خوبی است.

حقایقی درباره‌ی خوردگی دندان (tooth erosion)

  • خوردگی یا سایش دندان (اروژن) به از دست‌دادن تدریجی مواد سخت دندان به‌واسطه‌ی مواد شیمیایی گفته می‌شود. اروژن شامل فعالیت‌های باکتریایی یا ناشی از سایش مکانیکی نمی‌شود (هرچند آنها نیز با مکانیسم‌های دیگری به دندان آسیب می‌رسانند).
  • در ایجاد اروژن، میزان اسید موجود در غذا و نوشیدنی‌ها موثرتر از شکر آن‌ها است.
  • رژیم غذایی، سبک زندگی، محیط و در برخی موارد داروها، می‌توانند ریسک خوردگی را افزایش دهند.
  • استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید یا شست‌وشوی دهان با آب و تغییر در رژیم غذایی می‌تواند ریسک خوردگی دندان را کاهش دهد.

 

تلگرام ایران ام‌دی

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *