تاکید دوباره روی ارتباط میان سرعت غذا خوردن و لاغری

نتایج یک پژوهش تازه، بار دیگر یافته‌های قبلی را در مورد لاغری مورد تایید قرار داده است: آهسته غذا خوردن به لاغر شدن کمک می‌کند.

در این بررسی حدود ۶۰ هزار نفر طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار گرفته‌اند و سرعت غذا خوردن آنها به سه گروه: تند، معمولی و کند تقسیم‌بندی شده است.

بر اساس این پژوهش، احتمال بروز چاقی (در این تحقیق آنها BMI بالای ۲۵ را به عنوان چاقی در نظر گرفته بودند) در افرادی که با سرعت عادی غذا می‌خورند، در مقایسه با افرادی که تند غذا می‌خورند ۲۹ درصد کمتر است. جالب‌تر اینکه این احتمال در افرادی که از سرعت عادی کند‌تر غذا می‌خورند، ۴۲ درصد کاهش می‌یابد.

پژوهشگران ژاپنی می‌گویند کم کردن سرعت غذا خوردن باعث کاهش اندازه دور کمر نیز می‌شود. به گفته دکتر هاروهیسا «تغییر در سرعت غذا خوردن باعث تغییر در BMI و دور کمر خواهد شد».

بررسی میانگین BMI نیز در این تحقیق جالب توجه بوده: در افرادی که کند غذا می‌خورند، میانگین آن ۲۲ بوده است، اما در مورد افرادی که با سرعت معمولی غذا می‌خورند ۲۳.۵ بوده. در حالی‌که در افرادی که تند غذا می‌خورند، ۲۵ بوده است.

تند غذا خوردن با دو مکانیسم باعث افزایش وزن می‌شود: هورمون‌های اعلام سیری برای رسیدن به مغز به زمان نیاز دارند، به همین خاطر تند غذا خوردن باعث پرخوری می‌شود. ضمن اینکه تند غذا خوردن باعث نواسات بیشتر قند خون شده و مقاومت نسبت به انسولین را بیشتر می‌کند.

نتایج این تحقیق در BMJ Open منتشر شده است.

تلگرام ایران ام‌دی

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *