آشنایی با ۹ ماده غذایی اعتیادآور و چگونگی غلبه بر وسوسه مصرف‌شان

آیا می دانستید که برخی غذاها اعتیاد آورند؟

تحقیقات نشان داده که برخی خوراکی ها درست مانند مواد مخدر سبب تحریک مرکز پاداش مغز شده و انسان را برای مصرف بیشتر و بیشتر آن ماده تحریک می کند.

اغلب این مواد غذایی جزو خوراکی های فرآوری شده به حساب می آیند و حاوی مقادیر زیادی شکر، چربی و نمک هستند. استفاده از این مواد سبب ایجاد طعم لذیذی می شود که در غذاهای عادی وجود ندارد.

در ادامه مطلب با اعتیادآورترین خوراکی ها آشنا می شوید. محققان به آنها بین ۱ تا ۷ امتیاز داده اند. هر چه عدد بالاتر باشد به معنی میزان اعتیادآوری بیشتر آن غذا خواهد بود.

پیتزا – امتیاز اعتیاد: ۴.۰۱

pizza35 2.jpg

سرشار از پنیر، روغن و نمک. این غذا به عنوان اعتیادآورترین خوراکی در صدر لیست ما قرار دارد. آمارها را نشان می دهد که در کشور آمریکا هر روز ۱۳ درصد جمعیت پیتزا می خورند.

هر قطعه از پیتزا حاوی ۳۰۰ تا ۳۶۰ کالری است و تا ۱۰ گرم چربی دارد. به خاطر داشته باشید که یک فرد متوسط باید در طول شبانه روز ۲۲۰۰ کالری مصرف کند و این عدد برای خانم ها ۱۸۰۰ کالری است!

شکلات – امتیاز اعتیاد: ۳.۷۳

270272-chocolate 2.jpg

شکلات هم جزو مواد غذایی بسیار اعتیادآور محسوب می شود. بسیاری از افراد پس از مصرف شکلات احساس تمایل زیادی به مصرف مجدد آن پیدا می کنند.

چیپس سیب زمینی – امتیاز اعتیاد: ۳.۷۳

slide_427434_5521800_free 2.jpg

یک تحقیق جالب در سال ۲۰۱۳ نشان داد که اگر به موش ها امکان انتخاب میان غذای عادی شان و چیپس سیب زمینی داده شود، آنها چیپس را بر غذای عادی شان ترجیح میدهند.

تنها مصرف ۳۰ عدد چیپس، ۲۰ گرم چربی و ۳۲۰ کالری انرژی وارد بدن شما خواهد کرد.

کوکی – امتیاز اعتیاد: ۳.۷۱

slide_427434_5521804_free 2.jpg

تحقیقات نشان داده که این بیسکوییت های شکلاتی در موش ها به اندازه کوکایین اعتیادآورند! در واقع شکر یکی از مواد اعتیادآور شناخته شده به حساب می آید و حالا شکلات را هم به آن اضافه کنید…

بستنی – امتیاز اعتیاد: ۳.۶۸

slide_427434_5521810_free 2.jpg

خامه و چربی موجود در بستی سبب جاذبه و کشش به سوی آن می شود. بستنی حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده است.

سیب زمینی سرخ کرده – امتیاز اعتیاد: ۳.۶۰

slide_427434_5521812_free 2.jpg

ترد و خوشمزه، اما مضر و سرطان زا. یک وعده سیب زمینی سرخ کرده که در فست فودها به فروش میرسد، معمولا ۵۱۰ کالری و ۲۴ گرم چربی دارد.

چیزبرگر – امتیاز اعتیاد: ۳.۵۱

slide_427434_5521816_free 2.jpg

سرشار از نمک و چربی. واقعا خوشمزه هستند و البته کمک زیادی به افزایش وزن و کوتاه کردن عمرتان می کنند!

نوشابه – امتیاز اعتیاد: ۳.۲۹

slide_427434_5521820_free 2.jpg

قبلا در ایران ام دی در مورد مضرات مصرف نوشابه زیاد گفته ایم. حالا خاصیت اعتیادآور بودن را هم به آن اضافه کنید. نوشابه های دارای قند ارتباط مستقیم با چاقی، دیابت، فشارخون بالا و سرطان دارند.

کیک – امتیاز اعتیاد: ۳.۲۶

slide_427434_5521842_free 2.jpg

چه کسی یک قطعه کیک تازه و داغ را رد می کند؟ کسانی که می دانند این ماده خوشمزه تا چه حد اعتیادآور و مضر است. کیک حاوی مقادیر زیادی چربی و شکر فرآوری شده است. اگر کیک شکلاتی باشد اوضاع بدتر هم خواهد شد و یک قطعه از آن بیش از ۵۰۰ کالری و ۲۲ گرم چربی خواهد داشت.

چگونه بر اعتیاد غذایی غلبه کنیم؟

غذاهای اعتیاد آور به همین لیست بالا محدود نمی شوند. همانطور که گفتیم غذاهای اعتیاد آور حاوی مقادیر زیاد شکر، چربی و نمک هستند. بنابراین هر غذایی که دارای این خصوصیات است، می توان جزو این دسته قرار بگیرد.

پرسیدن دو سول ساده پیش از مصرف خوراکی ها به شما کمک خواهد کرد که بر اعتیاد غذایی غلبه کنید:

۱- اگر این غذا را بخورم آیا احساس می کنم که کنترل خودم را از دست داده ام و خوددار نبوده ام؟

۲- آیا بعد از خوردن این غذا احساس شرمندگی، گناه و ناراحتی خواهم کرد؟

اگر پاسخ به این سوال ها مثبت بود، به خودتان بگویید این خوراکی برای من ساخته نشده! کافی است پیش از خوردن به خودتان یک دقیقه فرصت دهید تا در مورد آن ماده غذایی فکر کنید.

تلگرام ایران ام‌دی

همین الان به رایگان مشترک مطالب «ایران MD» شوید

آدرس پست الکترونیک:


۱- از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد
۲- هر زمان که مایل باشید می توانید اشتراک ایمیلی خود را قطع کنید
Delivered by Google FeedBurner